jongens.jpg

Rechter- of linkerhersenhelft?

De meeste mensen gebruiken de taalgebieden uit de linker hersenhelft bij lezen, spellen en rekenen. Als je dyslectisch bent, werkt het anders. Uit onderzoek 1,2,3,4 blijkt dat je een ander deel van de hersenen aanspreekt als je gaat lezen. In plaats van de taalgebieden in je linker hersenhelft worden de visuele, ruimtelijke gebieden in je rechter hersenhelft actief.

Binnenkomen via de rechterhelft

Als je dus dyslexie, dyscalculie of AD(H)D wilt aanpakken, kun je dit dus het best doen met een methode die gericht is op je rechter hersenhelft. De meeste andere dyslexiebehandelingen kiezen de weg via de linker hersenhelft. Vaak zonder veel succes. Als je het voorgaande leest: logisch toch?

Hoe werkt de Davis®-methode?

Ron Davis ontdekte dat de meeste dyslecten zich iets goed voor kunnen stellen (visualiseren) en een goed ruimtelijk inzicht hebben. De Davis®-methode maakt gebruik van dat denken in beelden. Hierdoor ontdek je zelf wat je moet doen om te lezen of te schrijven, of hoe je kunt rekenen. En omdat dit je eigen ontdekking is, maak je je dit helemaal eigen.

Wat doe je in de training?

Allereerst leer je aandacht op je werk te houden, ook als dat werk moeilijk is. Je zorgt ervoor dat het beeld dat je vormt in je hersenen overeenkomt met wat je ogen zien. Je traint dit door te lezen of te rekenen, maar bijvoorbeeld ook met evenwichtsoefeningen.
Vervolgens ga je aan de slag om de dingen die je in verwarring brengen, uit te beelden in klei. Die kleibeelden sla je op in je herinnering, zodat je het later makkelijk terugvindt. Op deze manier lukt het je de verwarring weg te nemen. Lezen, schrijven, rekenen of je aandacht ergens bij houden lukt dan eigenlijk vanzelf.


Individuele benadering

De training bestaat uit een aantal dagen waarin je individueel wordt begeleid. Na deze dagen kun je nog verder in een follow-up, in groepsverband of individueel. Hierin diep je de training verder uit en zo vergroot je het effect in je dagelijks leven. Voor volwassenen die de training willen volgen vanuit hun werk is er een apart programma. Neem contact op voor meer informatie.

Door de training gaan mensen met dyslexie, dyscalculie en AD(H)D een nieuwe effectieve manier leren om te lezen, schrijven, spellen, rekenen of hun aandacht te richten. Aangezien ik methoden gebruik die aansluiten bij hun wijze van denken, zal de vooruitgang erg snel zijn.

 

1. Simos et al. Brain activation profiles in dyslexic children during non-word reading: a magnetic source imaging study. Neurosci Lett. 2000 Aug 18;290(1):61-5.

2. Backes et al. Atypical brain activation of reading processes in children with developmental dyslexia. J Child Neurol. 2002 Dec; 17(12): 867-71.

3. Ingvar et al. Residual differences in language processing in compensated dyslexics revealed in simple word reading tasks. Brain Lang. 2002 Nov; 83(2):249-67.

4. Cohen et al. Visual word recognition in the left and right hemispheres: anatomical and functional correlates of peripheral alexias. Cereb Cortex. 2003 Dec;13(12):1313-33.